in artykuły

Brak koncentracji – przyczyny i ćwiczenia

Wielu z nas cierpi na brak koncentracji uwagi, ale dlaczego? I jak temu przeciwdziałać?
Koncentracją uwagi nazywamy skoncentrowanie swoich myśli na konkretne wydarzenie, przedmiot, zagadnienie, czy wydarzenie i utrzymaniu tych myśli przez jakiś czas. Koncentracja uwagi może być zarówno fizyczna jak i psychiczna.
Brak koncentracji przytrafia się dorosłym, ale głównie dzieciom. Dzieci takie mają problemy w szkole np. na skupieniu swojej uwagi na konkretnym zadaniu lub słuchaniu nauczyciela, przy tym dzieci takie mają mniejszą wytrwałość, co w efekcie łatwiej się zniechęcają. Według badań takie osoby w większości mają do czynienia z niepowodzeniami szkolnymi.

brak koncentracji przyczyny

Przyczynami braku koncentracji u dorosłych może być stres lub brak odpowiedniej ilości snu. Zaś u dzieci przyczyny w braku koncentracji jest styl życia, w którym dzieci nie uczą się cierpliwości a prędkość, z jakimi pojawiają się nowe zabawki lub inne rzeczy sprawia, że dzieciom trudno się przywiązać na dłużej z daną rzeczą. Również przyczynami takiego stanu może być zagrożenie poczucia bezpieczeństwa u dzieci w szkole i nadmierne oczekiwania rodziców często niejasno sprecyzowane.
To wszystko w sumie składa się na problemy w szkole.

By poprawić swoją koncentracje musisz zwrócić uwagę na sen, z powodu braku snu człowiek jest zmęczony i rozdrażniony a to bardzo przeszkadza na skupieniu się.
Dbaj o odpowiednim nawodnieniu się, soki, kawa, herbata czy inne napoje mimo wszystko nie poprawią twojej koncentracji tak jak by to robiła woda.
Nie zapomnij także o dobrym odżywianiu się, dostarczaj organizmowi odpowiednie składniki żywieniowe i w odpowiedniej ilości, zrób tak a z pewnością przyniesie to wspaniałe efekty.
Uprawnianie sportu nigdy nie zaszkodzi a wręcz pomoże także w poprawie naszej koncentracji.
Przy pracy usuń zbędne przedmioty z pokoju, które mogłyby cię rozpraszać.
Nie rozpraszaj się niepotrzebnie np. sprawdzenie ulubionej strony internetowej, odbieranie sms-ów, czy odpisywanie na e-maile to wszystko utrudnia nam się skupienie myśli.

Ćwiczenia na brak koncentracji

Również w poprawie koncentracji pomogą ci ćwiczenia. Jednak jak z każdymi innymi ćwiczeniami musisz je wykonywać regularnie by przyniosły pożądane efekty.

  • Krzyżówki i inne łamigłówki pomagają w skupieniu się i są bardzo dobrym sposobem na spędzenie wolnego czasu.
  • Planuj swoje działania i ustalaj cele. Pisz listy z twoimi planami i staraj się je wykonywać.
  • Zrób sobie od czasu do czasu przerwę. Mózg nudzi się na rzeczach w szczególności, jeśli myśli o nich przez dłuższy czas. Zaplanuj sobie przerwy na rozluźnienie się a w efekcie twoja koncentracja myśli poprawi się.
  • Nie staraj się robić wielu rzeczy na raz. Rozdzielność uwagi nie pomaga, skup się na konkretnym zagadnieniu i sukcesywnie brnij do przodu.
  • Pozwól by twoja wyobraźnia pracowała. Wizualizuj sobie pewne rzeczy, myśli czy działania a to nauczy cię bardziej się skupić.
  • Kluczowym dla poprawy koncentracji jest motywacja. Motywuj siebie na różne sposoby, np. poprzez wyobrażenie sobie nagrody czy korzyści wynikające z naszych działań, jakie musimy wykonać.
Written By:

Psychoterapeuta, zawodowo zajmujący się zaburzeniami pamięci i koncentracji u osób w każdym wieku. Prywatnie pasjonat fotografii i niskokosztowych podróży po Europie.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *