in artykuły

Jak wzmocnić koncentrację?

Skupienie podczas pracy umysłowej to coś, co pragną osiągnąć nie tylko studenci w trakcie trwania sesji. Jak wzmocnić pamięć i koncentrację w czasie wykonywania trudniejszych zadań? Z pomocą przychodzą nie tylko suplementy diety – niektóre wspomagacze umysłu w ogóle nie sprawiają wrażenia, iż mogą usprawniać pracę mózgu.

Jak wzmocnić koncentrację?Przede wszystkim aby usprawnić swoją pamięć należy się za to zabrać jeszcze przed trudnym umysłowym zadaniem. Problemy z koncentracją i zapamiętywaniem mogą mieć różne podłoże, ale najczęstszym powodem kłopotów jest niewłaściwa dieta. W tym przypadku istotne są nie tylko witaminy z grupy B, ale również substancje innego rodzaju, które niejednokrotnie najlepiej przyswajają się w swojej naturalnej postaci. W codziennym menu nie powinno zabraknąć więc na przykład kwasów omega, które najłatwiej jest znaleźć w rybach. Nie należy również zapominać o L-karnitynie, której najwięcej ma wołowe mięso i dość trudno zastąpić ją pokarmem pochodzenia roślinnego. W diecie przyjaznej dla mózgu nie powinno zabraknąć również cukrów złożonych i prostych, jednak najlepiej jest przyjmować je w owocach, warzywach i produktach zbożowych niż słodyczach.

Oprócz codziennej diety nie powinno się zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. To jeden z powodów złej koncentracji, który jest jednak lekceważony. Tymczasem powinni o tym pamiętać zarówno nauczyciele i wykładowcy, jak i szefowie firm. Uczniowie, studenci i pracownicy, którzy piją zbyt mało wody, mogą mieć problemy ze skupieniem uwagi. Pojawiać się mogą także dolegliwości fizyczne, takie jak ból głowy. Dlatego planując pracę nad skomplikowanym problemem dobrze jest zacząć ją od wypicia szklanki wody mineralnej.

Sprawność umysłową wspomaga aktywność fizyczna. Ma to związek przede wszystkim z lepszym dotlenieniem organizmu. Nie sposób także zaprzeczyć, że codzienne ćwiczenia poprawiają nastrój, a to również wpływa dobrze na ludzki umysł. Warto znaleźć jakąś interesującą dziedzinę sportu i oddawać się jej codziennie chociaż przez parę minut. Wskazane jest szczególnie bieganie – można je bez trudu uprawiać po pracy, co dodatkowo będzie miało działanie antystresowe.

witaminabNiektórzy próbują wspomóc pracę mózgu poprzez stosowanie różnych tabletek na pamięć, które można kupić w aptece bez recepty. Takie suplementy diety mają różne działanie, zależące oczywiście od zawartych w nich składników. Środki zawierające miłorząb japoński poprawiają ukrwienie mózgu, co ma wzmocnić aktywność komórek. Działają one bardzo dobrze w przypadkach, gdy rzeczywiście zbyt mały przepływ krwi był powodem problemów. Jednak u niektórych osób takie wspomagacze mogą wywołać na przykład ból głowy, dlatego warto sprawdzić działanie danego środka wcześniej niż tuż przed ważną pracą umysłową. Wydajność mózgu może także poprawić suplementacja L-karnityny. Choć jest ona kojarzona przede wszystkim ze środkami wspomagającymi odchudzanie, to jednak jest ona nieodzowna w przypadku wymagającej pracy umysłowej. Zaleca się zwykle przyjmowanie 1200 mg L-karnityny dziennie w dwóch dawkach, przy czym po jednej serii takiego suplementu należy zrobić przerwę. L-karnityna to substancja, którą organizm ludzki jest w stanie wytworzyć samodzielnie, dlatego zbyt długie jej przyjmowanie może skończyć się upośledzeniem tego procesu. Nie warto również przyjmować dużej pojedynczej dawki L-karnityny, ponieważ przyswaja się ona wtedy gorzej, niż w przypadku dawek podzielonych.

Inne suplementy diety, które mają pozytywnie wpływać na pamięć i koncentrację, zawierają po prostu wszystkie niezbędne witaminy i minerały, a dodatkowo także taurynę i kofeinę. Te dwie ostatnie substancje wpływają na organizm pobudzająco, co pozwala pozbyć się uczucia senności znużenia. Dlatego wiele osób przyjmuje kofeinę nie tylko w takich środkach, ale pije również kawę. Należy jednak pamiętać, że kofeinę również można przedawkować, a kawa działa moczopędnie. Dlatego wypicie wielu filiżanek kawy nie musi przynieść określonego efektu.

Kawa na pamięćDziałanie kawy można porównać do energetycznego zastrzyku – w jednej chwili uzyskuje się dużą ilość energii, jednak to działanie szybko się kończy. Pobudzenie nieco bardziej rozłożone w czasie ma guarana. Roślina ta również zawiera kofeinę, jednak działa mniej gwałtownie niż kawa, za to o wiele dłużej. Zaletą takiego suplementu diety jest to, że nie ma konieczności szybkiego powtórzenia dawki.

Do środków ziołowych, które mają usprawnić działanie mózgu należy również Bacopa monnieri. Dostępna jest ona w formie sproszkowanych liści lub ekstraktu. To, jakiej formy użyto w danym suplemencie diety ma znaczenie, ponieważ w tym drugim przypadku dozwolona dawka dzienna powinna być mniejsza. Decydując się na zastosowanie preparatu z tą rośliną nie należy się dziwić jeśli nie odczuje się jego działania od razu. Efekt pojawia się zwykle po upływie około pół godziny od zażycia. Niektórzy twierdzą, że to zioło działa także długofalowo, a lepszą pamięć i koncentrację uzyskuje się dopiero po przyjęciu całej serii.

cropped-brain-stockWarto pamiętać, że dieta i suplementy na pamięć to nie wszystko – ważne jest także skupienie się na zadaniu. Nie jest to możliwe, jeśli przeszkadza w tym stres. Dlatego warto zadbać również o atmosferę w czasie pracy. Obecnie bezpłatnie można podczas pracy słuchać specjalnej muzyki mającej na celu wzmocnienie koncentracji i odstresowanie. Mogą to być na przykład utwory Amadeusza Mozarta, które według naukowców na krótko podwyższają IQ. Można także znaleźć muzykę, która nie do końca przypomina znane kompozycje. Takie specjalne utwory wymagają słuchania w słuchawkach, by odczuć ich pozytywne działanie. Istotne w tym przypadku są nie tylko dźwięki i rytm, ale także różnice w dźwiękach docierających do jednego i do drugiego ucha. Takie działanie ma na celu zaktywizowanie obu półkul mózgowych.

Written By:

Psychoterapeuta, zawodowo zajmujący się zaburzeniami pamięci i koncentracji u osób w każdym wieku. Prywatnie pasjonat fotografii i niskokosztowych podróży po Europie.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *