in artykuły

Problemy z pamięcią, koncentracją.

Problemy z pamięcią, koncentracją… przyczyny i sposoby rozwiązania problemów

problemy z pamięciąProblemy z pamięcią i koncentracją dotyczą ponad 450 tysięcy osób. Dobra pamięć i koncentracja – to dwie cenne cechy naszego umysłu, które sprawiają, że jesteśmy w stanie skutecznie realizować codzienne zadania. Zaburzenia, którekolwiek z nich powodują, że nie jesteśmy w stanie niczego ani rozpocząć, ani zakończyć. Dzieje się tak, gdy albo o czymś zapominamy lub zbyt łatwo się rozpraszamy. W efekcie nie jesteśmy w stanie dokończyć czytania ważnego dokumentu, maila czy książki. Z takimi trudnościami czynności, takie jak nauka, pamiętanie o codziennych obowiązkach i załatwianie różnych spraw są wyjątkowo uciążliwe.

Przyczyn wspomnianych trudności może być wiele. Mogą one zależeć od naszego zdrowia, trybu życia lub czynników zewnętrznych. Poznanie tych, które powodują defekty pamięci i koncentracji w naszym przypadku, będzie kluczowe do skutecznego rozprawienia się z problemem.

Tryb życia a problemy z pamięcią

Być może zauważyliśmy, że nasza zdolność zapamiętywania szczegółów oraz koncentracji na zadaniach była kiedyś większa. Należy przemyśleć, czy robimy coś, co sprawia, że te trudności się nasilają. Czy nie żyjemy w ciągłym biegu, starając się wypełniać zbyt wiele zadań jednocześnie. Czy nie wracamy z pracy zestresowani, przemęczeni codziennymi obowiązkami. Może zbyt często mamy silne wahania nastrojów, co negatywnie wpływa na samopoczucie, a nasza motywacja spada. To zupełnie naturalne, że wielość obowiązków, codzienny trud spowoduje, że coś przeoczymy, zapomnimy i po prostu nie zrobimy wszystkiego, co zaplanowaliśmy. Co więcej, intensywny wysiłek intelektualny oraz brak stosowania przerw w pracy powoduje znaczne obciążenie umysłu i ciała. Przy intensywnej koncentracji umysłu na wielu czynnościach szybko tracimy siły, aby kolejne wykonywać z podobnym zaangażowaniem. Dopada nas znużenie, które bezpośrednio powoduje stan dekoncentracji, pojawiają się problemy z pamięcią i koncentracją.

Gdy zmęczenie jest długotrwałe i towarzyszy mu nieumiejętność organizowania sobie odpoczynku spada nasza wydajność, a z czasem i skuteczność. Jeśli dojdą do tego trudności z zasypianiem spowodowane przez stres kondycja naszego umysłu będzie się tylko pogarszać. Należy zwolnić tempo, robić przerwy między zadaniami. Pozwolić sobie na chwilę refleksji nad tym, co należy zrobić najpierw i na spokojnie ustalić priorytety. Gdy pojawiają się objawy zmęczenia trzeba pozwolić sobie na chwilę relaksu. Trudności ze snem należy rozwiązać jak najszybciej. Trzeba starać się kłaść wcześniej, wyłączając telewizor, komputer, wyciszyć się przed snem. Nie myśleć ciągle o obowiązkach. W razie potrzeby należy trzymać się zasady, że w po godzinach pracy nasz telefon nie powinien „dzwonić” w sprawach służbowych. Każdy potrzebuje czasu wyłącznie dla siebie, zarówno szeregowy pracownik, jak i szef firmy. Trudności z zasypianiem mogą wynikać z dolegliwości chorobowych. Ponadto nie należy wahać się iść do lekarza pierwszego kontaktu, gdy nie radzimy sobie powyższymi trudnościami.

Czynniki zewnętrzne a problemy z pamięcią

Może się okazać, że negatywny wpływ na naszą zdolność do skupiania się ma swoje źródła w naszym otoczeniu. Niekorzystne dla naszej koncentracji są wszelkie hałasy, źródła światła, obrazy oraz przedmioty, które nie sprzyjają skupieniu się na tym, co w danej chwili jest konieczne. Jeśli gdzieś działa radio lub telewizor trzeba je wyłączyć. Gdy rozpraszają nas dźwięki pochodzące z zewnątrz pomieszczenia, należy zamknąć okno. Z kolei miejscu pracy, należy prosić o uciszanie zbyt głośnych lub niepotrzebnych rozmów.

Równie rozpraszające potrafią być przedmioty, które oddziałują na zmysł wzroku. Aby móc skupić się na obowiązkach, trzeba przeorganizować swoje miejsce prac; utrzymywać porządek na biurku, aby mieć w zasięgu wzroku niezbędne narzędzia pracy. Należy również umieścić w innym miejscu rzeczy, które są nam zbędne; wszelkie bibeloty, ulotki, a nawet książki. Rzeczy i przedmioty, nie kojarzące się z pracą będą dla nas pociągające. W efekcie niepotrzebnie odciągają naszą uwagę od obowiązków. To samo tyczy się samych narzędzi pracy. Jeśli jest to możliwe, bez wyraźnej konieczności nie korzystać firmowego Internetu. Istnieje zbyt duża pokusa surfowania po sieci lub odwiedzania portali społecznościowych. Jeśli Internet służy wykonywaniu naszych obowiązków należy zachować dyscyplinę i powstrzymać się przed otwieraniem niepotrzebnych nam stron. W przeciwnym razie nie ułatwimy sobie pracy, a tylko ją utrudnimy.

Dieta a problemy z pamięcią

Powinniśmy zdawać sobie sprawę, z faktu, że nasze niewłaściwe menu może wpływać nie tylko na naszą sylwetkę czy poziom cholesterolu. Nasz mózg również posiada swoją fizjologię i potrzebuje składników usprawniających jego pracę. Odpowiednia dieta będzie swoistym paliwem napędzającym jego wydajność.

Składnikami niezbędnymi do dobrego funkcjonowania mózgu (a więc pamięci i koncentracji) są m. in.: lecytyna, kwasy tłuszczowe omega 3, 6 i 9. (o diecie przy problemach z pamięcią przeczytasz tu) Lecytyna jest niezbędna do funkcjonowania komórek naszego organizmu, także tych nerwowych, które tworzą nasz mózg. Jej niedobór oznacza pogorszenie pracy jego neuroprzekaźników, stąd problemy z koncentracją, pamięcią, przyswajaniem wiedzy i w efekcie niemożności efektywnego realizowania naszych codziennych zadań. Naturalnym źródłem lecytyny są takie produkty żywnościowe jak: ziarna soi, pszenica, żółtka jaj, orzeszki ziemne, rośliny strączkowe, wątroby zwierzęce. Lecytyna jest czasem składnikiem przetworzonych produktów spożywczych, takich jak: wyroby cukiernicze (czekolady, drożdżówki), margaryny, soki, napoje oraz makarony. Warto zatem czytać etykiety produktów, które kupujemy w sklepach. Wszystko po to, aby dostarczyć jak największej ilości cennej dla nas lecytyny przy zachowaniu różnorodnego menu.

Z kolei bogatym źródłem kwasów tłuszczowych typu omega 3, 6, i 9 będzie najzdrowszy dla nas rodzaj mięsa, a mianowicie mięso ryby. To jeden z powodów, aby zagościły one na naszym stole. Nie powinniśmy ograniczać się do spożywania ich tradycyjnie w piątki, ale nawet kilka razy w tygodniu. Oczywiście nie trzeba poprzestać na jednym rodzaju ryby, ponieważ kwasy tłuszczowe występują u wielu gatunków. W ten sposób na początku tygodnia można zjeść potrawę z pangi, w środku z dodatkiem łososia, a jego koniec podsumować daniem z dorsza. Można również uzupełnić dietę puszkowanymi sardynkami, jedząc je z pełnoziarnistym chlebem na kolację.

Bogatym źródłem kwasów omega są również wszelkie oleje roślinne np: olej rzepakowy, olej z siemienia lnianego, oleju z konopi siewnych, oliwy z oliwek itp. Możemy zatem śmiało dodawać wymienione oliwy do sałatek serwowanych w czasie obiadu. Wzbogacimy w ten sposób ich smak oraz podniesiemy walory prozdrowotne. Inne źródła wspomnianych kwasów zawierają również: nasiona słonecznika, orzechy włoskie, orzeszki ziemne, rośliny strączkowe, kiełki i wiele innych.

Chcąc skutecznie poprawić pamięć i koncentrację, należy konsekwentnie wprowadzić powyższe produkty do codziennej diety. Może to wymagać rezygnacji z dotychczasowych nawyków żywieniowych. Konieczne będzie poszukanie przepisów potraw, zawierających niezbędne dla naszego organizmu składniki. Bądź próbować uzupełniać niedobory substancji dostępnymi w aptece lub internecie suplementami wspomagającymi pamięć zawierającymi powyższe kwasy omega, lecytynę czy witaminy z grupy B

Istnieje możliwość, że mimo prowadzenia zdrowego trybu życia, stosowania odpowiedniej diety i zażywania wymaganego czasu relaksu nasz organizm ma problemy z pamięcią. Wciąż mamy kłopoty z organizacją czasu, wypełnianiem codziennych obowiązków oraz zapominaniem o sprawach do załatwienia. Może to oznaczać, że nasz trudności mogą mieć związek z wrodzonymi przypadłościami. Być może cierpimy na zespół ADD (ang. Attention Deficit Disorder), czyli zaburzenia koncentracji uwagi lub ADHD (Attention Deficit Hiperactivity Disorder) zwany też zespołem hiperkinetycznym z zaburzeniami uwagi. W takim wypadku należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu oraz opowiedzieć o objawach naszych trudności. Wtedy dostaniemy skierowanie do właściwego specjalisty, który wskaże odpowiednią formę leczenia. Może ono przyjąć formę terapii zaburzeń przez omawianie codziennych czynności, których wykonanie sprawia szczególne kłopoty. Terapeuta wskaże nam sposoby radzenia sobie z nimi, przez opracowanie odpowiednich strategii postępowań. Chodzi o wyrobienie sobie nawyków, które pozwolą lepiej się skupiać na bieżących zadaniach oraz zredukować frustrację z powodu pojawiania się stanów rozproszenia. Jeśli zajdzie uzasadniona potrzeba, terapia będzie wspomagana lekami na receptę. Będą one miały za zadanie zwiększyć nasze osłabione zdolności do koncentracji uwagi. Terapia będzie skuteczna pod warunkiem konsekwentnej pracy nad sobą i stosowania się do zaleceń naszego terapeuty.

Related Posts

Written By:

Psychoterapeuta, zawodowo zajmujący się zaburzeniami pamięci i koncentracji u osób w każdym wieku. Prywatnie pasjonat fotografii i niskokosztowych podróży po Europie.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *