in artykuły

Sposoby na lepszą pamięć i koncentrację

Sposoby na lepszą pamięć i koncentracjęMózg jest głównym ośrodkiem w organizmie człowieka. Dzięki niemu funkcjonujemy w świecie. Ale jest też potrzebny do zapamiętywania, koncentracji i myślenia. Codziennie wprowadzamy do niego tysiące informacji, które odpowiednio zmagazynowane, ułatwiają nam życie.

A więc jakie są sposoby na lepszą pamięć i koncentrację?

Ważnym jest, aby o swój mózg dbać – odpowiednia dieta to nie wszystko. Są też ćwiczenia, które wpływają na skuteczniejszą naszą pamięć. Bo dobra pamięć jest potrzebna nie tylko uczniom. Każdy wie, iż pamięć jest tym co nas kształtuje. Ale zapamiętywanie z wiekiem słabnie. Istotnym jest zatem, aby poznać techniki, które utrzymają nasz mózg w znakomitej formie zawsze.

Najważniejsza jest koncentracja

W dzisiejszych czasach, gdy żyjemy szybko, trudno nam się skupić. Szczególnie, gdy robimy kilka rzeczy jednocześnie. A brak koncentracji ma negatywny wpływ na naszą pamięć. Nie trzeba wyjaśniać, że zapamiętywanie to proces, który wymaga spokoju. Należy zatem w dniu codziennym ustalić priorytety, tak aby ważne zadania i praca nie podlegały rozproszeniu. Można np.: ustalić, że przy ważnych obowiązkach wyłączamy telefon, aby niepotrzebnie nie zwracał naszej uwagi. Czytając książkę, wyłączmy telewizor, a jedząc kolacje skupmy się tylko na jedzeniu i konwersacji. Takie proste zadania ułatwią nam łatwiejsze funkcjonowanie i wpłyną pozytywnie na nasz mózg.

Zafunduj sobie relaks

Kiedy ostatnie porządnie wypoczęłaś? A może byłaś w zeszłym tygodniu w spa albo u kosmetyczki? Nie? Więc musisz nauczyć się, co to znaczy odpoczynek. Jasne, że niektórzy odpoczywają czynnie – biegają, chodzą po górach. Ale ważny też jest czas, który poświęcamy tylko dla siebie. Relaksująca kąpiel z kieliszkiem czerwonego wina, czy nadrobienie zaległości w czytanie bestsellerów. Takie sesje spokoju pozwolą Ci przywołać z głębi pamięci informację, których potrzebujesz. W sytuacji odprężenia, łatwiej też skupić nam się na tym co czuliśmy w istotnych dla nas momentach, a te pozytywne emocje łatwiej skojarzyć i odtworzyć, przypisując do danych chwil.

Powiedz nudzie – stop!

Sposoby na lepszą pamięć i koncentrację nie muszą być nudne. Paradoksalnie im ciekawsze i bogatsze życie prowadzić, tym masz lepszą pamięć. Ma to związek z tym, że wokół Ciebie dużo się dzieje – poznajesz nowych ludzi, odwiedzasz różne miejsca, nie jesteś przewidywalny, ani nudny. Bo tym co stymuluje nasz mózg do lepszej pracy, a zatem oddziałuje również na naszą pamięć, są bodźce. Pamięć nie lubi rutyny, ani monotonii. Zatem zafunduj sobie od czasu do czasu coś nowego, aby nie tylko umilić sobie życie, ale też, aby wspomóc pracę swojego mózgu. Możesz też skorzystać z treningów pamięci, skutkują, zapewniamy.

Sport a pamięć i koncentracja

Aby mózg mógł działać prawidłowo potrzebuje tlenu. A zwiększasz dawkę dostarczanego tlenu do organizmu poprzez ćwiczenia. Wysiłek na siłowni to nie tylko lepsza figura i forma Twojego ciała, ale też lepsze funkcjonowanie mózgu. Poza tym ćwicząc wytwarzasz endorfiny, hormon szczęścia oraz obniżasz poziom stresu, a to wszystko ma wpływ na lepszą pamięć i koncentrację.
Zatem już dziś rusz się ze swojej wygodnej kanapy! Jeśli nie lubisz biegać, to spaceruj. Na siłownie też nie chodzisz? Kup matę i wykonuj ćwiczenia w domu. Nawet najmniejsza dawka ruchu to pozytywny zastrzyk dla organizmu.

Sen

Aby zregenerować ciało i umysł po całym dniu pracy, powinnaś spać minimum 8 godzin. W kwestii snu nie ma zasady „Wyśpię się jutro” albo „Wyśpię się na zapas w weekend”. Organizmu nie oszukasz, ma on swoje granice. Jeśli chcesz być efektywniejsza na co dzień, a z rana nie przypominać zombie, musisz się wysypiać.
Naukowcy udowodnili, że podczas snu dochodzi do wzmocnienia łączeń pomiędzy neuronami, które w znacznym stopniu mają wpływ na naszą naukę i zapamiętywanie. Zresztą podczas snu segregujesz wszystkie zgromadzone podczas dnia informacje. Więc śpij na zdrowie.

A jak poprawić szwankująca pamięć? Czy da się nadrobić straty? Oczywiście! Warto poznać kilka skutecznych i łatwych ćwiczeń, które wzmocnią naszą pamięć i koncentrację.

Graj w skojarzenia

Ta prosta gra słów, wpłynie na sposób i szybkość zapamiętywania. Jeśli masz problem z tym, aby zapamiętać imiona nowo poznanych osób, skojarz je z czymś – może to być cecha charakterystyczna tej osoby. Podobnie jest z nazwiskami i nazwami własnymi. Prosta gra słów ułatwi Ci funkcjonowanie.

Wymyślaj historyjki, czyli ćwiczenia na pamięć

O tak, bujna wyobraźnia to Twój atut i nie chodzi nam wcale, abyś wymyślała bajki, czy zostało powieściopisarką ( chyba, że chcesz). Nie, chodzi o coś podobnego. Jeśli masz masę spraw do załatwienia w danym dniu – ułóż o nich historię. Choćby całkiem nierealną. Pomoże Ci to zapamiętać wszystkie zadania do zrobienia i wpłynie na Twoją kreatywność.

Witaminy i minerały na pamięć

Choć każdy lubi jeść, w przypadku gdy mamy w zamiarze poprawić naszą pamięć, musimy dostarczać do organizmu określone składniki.
Ważne oczywiście są witaminy i minerały. Te z grupy B ( B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 ) mają korzystne oddziaływanie właśnie na pamięć i koncentrację. Też witamina PP ( znajdziesz ją w mięsie, rybach, kaszy, warzywach i zbożach) ma istotny wpływ na Twój układ nerwowy, a jej niedobór prowadzi do pogorszenia samopoczucia i osłabienia pamięci.

Miej bogatą w żelazo, fosfor, potas, cynk i magnez dietę. Te minerały to nośniki tlenu i poprawiacze nastroju ( żelazo i potas, fosfor). Cynk w większych ilościach wykryto u dzieci bardzo inteligentnych, a magnez, który jest zwany „pierwiastkiem życia”, ma wpływ m. in. na proces syntezy czy przemiany białek.
Zatem jedząc pamiętaj o witaminach i minerałach. Nie zaszkodzą, a wręcz pomogę. Zadbasz w ten sposób o swoją lepszą prace mózgu, ale też o zdrowy organizm, bo dostarczysz mu wartościowych składników.

Suplementy na pamięć i koncentrację

Wśród suplementów polecanych przez internautów znajduje się między innymi momentum.

Momentum to kompleksowe wsparcie dla mózgu. Preparat jest dedykowany osobom, które chcą poprawić koncentrację i usprawnić procesy myślowe. To całkowicie bezpieczny produkt, oparty na unikalnej kompozycji naturalnych składników, gwarantujących wysoką skuteczność i długotrwałe działanie. Tyrozyna zwiększa motywację, odporność na stres i wspomaga pracę mózgu. L-teanina podnosi zdolność uczenia się. Witamina B zapewnia odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego i działanie neuronów, a bacopa monnieri (sproszkowane liście indyjskiej rośliny Brahmi) pobudza ośrodkowy układ nerwowy do działania.

Jak widzisz sposoby na lepszą pamięć i koncentrację są bardzo zróżnicowane – To od Ciebie zależy który ze sposobów wcielisz w życie.

A czego unikać?

Używki, takie jak kawa, herbata, alkohol i nikotyna pogarszają pracę mózgu i osłabiają koncentrację. Zatem zachowaj umiar. Sięgaj często po wodę mineralną i soki świeżo wyciskane. Unikaj słodyczy.

Jak widzisz wiele nie trzeba, aby cieszyć się świetną pamięcią i koncentracją. Wystarczy Ci zdrowa i przemyślana dieta, ruch i relaks. Musisz czasami pomyśleć tylko o sobie, aby Twój mózg prawidłowo funkcjonował. Nie oszukuj się – z wiekiem Twoja pamięć i koncentracja spadną, zatem działaj już dziś. Kup książki i nowy olejek do kąpieli. Funduj sobie relaks i spokojny sen zawsze, nie od święta. Im lepiej sama funkcjonujesz, im jesteś zdrowsza, tym lepiej pracuje Twój mózg.

Related Posts

Written By:

Psychoterapeuta, zawodowo zajmujący się zaburzeniami pamięci i koncentracji u osób w każdym wieku. Prywatnie pasjonat fotografii i niskokosztowych podróży po Europie.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *